Program budowlany Justyniana
Po dojściu do władzy Justynian przystąpił do wdrażania długo zamyślanego planu ukształtowania przestrzeni Konstantynopola zgodnie z własnymi wyobrażeniami. Zniszczenia dokonane zwłaszcza w czasie powstania Nika w 532 r. przysporzyły konieczności i sposobności do odbudowania i przebudowy wielu ogromnych budowli miasta. Słynny dziejopis epoki Justyniana - Prokopiusz z Cezarei stworzył dzieło "O budowlach", które wychwalało program budowalny wielkiego cesarza.
W sumie Justynian wzniósł lub odbudował w mieście ponad 30 świątyń.. W pierwszej kolejności odbudował świątynię Hagia Sophia zwaną także Wielkim Kościołem i mającą rangę kościoła patriarchalnego. Ta majestatyczna konstrukcja, jedno ze szczytowych osiągnięć bizantyjskiej architektury zachowała się do naszych czasów i w mniemaniu wielu ludzi wyrosła na symbol cywilizacji okresu Justyniana.
Wzniesiony przez Justyniana Kościół Hagia Sophia, poświęcona była nie świętej Zofii, jak może wskazywać nazwa a Mądrości (Sophii) Bożej. Projekt budynku powierzono Antemiuszowi z Tralles i Izydorowi Starszemu z Miletu. Byli to najwięksi ówcześni uczeni z zakresu nauk ścisłych. Przedłożyli oni błyskotliwy i odważny plan budowli, łączący podłużny plan bazyliki ze sklepionym kopułami wnętrzem o centralnym założeniu. Rzut poziomy ma kształt zbliżony do kwadratu o wymiarach 78 m, na 72 m i zawiera arkady kolumnowe w północnej i południowej części.
Justynian odbudował również kościół Hagia Eirene w stylu przypominającym Hagia Sophia, jak również kościół Bogurodzicy Peges, położony przy cudownym źródle tuż za murami miejskimi Konstantynopola. Justynian zrekonstruował także części pałacu i innych budynków publicznych uszkodzonych podczas powstania Nika. Justynian szeroko zakrojoną akcję budowlaną prowadził także poza miastem stołecznym, w całym Cesarstwie. W wielu miejscach wznosił kościoły i umocnienia. Szczególną uwagę poświęcał fortyfikacjom, gdyż to na nich opierała się obrona obszarów, które w coraz większym stopniu narażone były na napaści barbarzyńców. Nie chodzi tu tylko o potężne obwarowania miast, ale także umocnienia obronne wokół wiosek oraz schronienia dla ludności mieszkającej na słabo zaludnionych obszarach cesarstwa.
Komentarze
Prześlij komentarz